Elektrické lokomotivy řady 230 (LAMINÁTKY) jsou vyráběny od poloviny šedesátých let firmou Škoda Plzeň. Za svou přezdívku vděčí použití skelného laminátu na výrobu skříní, které přispělo ke snížení celkové hmotnosti. Výtvarné řešení lokomotivy je dodnes celosvětově unikátní. Jeho autorem byl designér Otakar Diblík. První dvacetikusovou sérii čtyřnápravových lokomotiv S489.0 (v současnosti 230) převzaly ČSD v roce 1966. LAMINÁTKY mají dva dvounápravové podvozky se čtyřmi stejnosměrnými trakčními elektromotory. Sklolaminátová skříň je postavena na svařovaném ocelovém rámu. Podélné síly mezi rámy podvozků a lokomotivní skříní jsou přenášeny šikmými tažnými tyčemi, které zároveň plní funkci vyrovnávání nápravových tlaků. Transformátor je umístěn v mezi podvozky v nejnižší části strojovny. Přívod proudu zajišťují dva dvouramenné sběrače a tlakovzdušný hlavní vypínač na střeše. Lokomotiva má hmotnost 85 t a výkon 3 080 kW (4188 k) a dosahuje rychlosti 110 km/hod. Dnes již slouží tyto stroje jen v nákladní dopravě. I po čtyřiceti letech náročné služby se stále jedná o mimořádně spolehlivé stroje.

230 001-0 230 006-9 230 009-3 230 022-6 230 025-9 230 028-3
230 001-0 230 006-9 230 009-3 230 022-6 230 025-9 230 028-3

230 029-1 230 031-7 230 041-6 230 042-4 230 051-5 230 053-1
230 029-1 230 031-7 230 041-6 230 042-4 230 051-5 230 053-1

230 055-6 230 056-4 230 057-2 230 059-8 230 061-4 230 063-0
230 055-6 230 056-4 230 057-2 230 059-8 230 061-4 230 063-0

230 065-5 230 067-1 230 069-7 230 073-9 230 075-4 230 079-6
230 065-5 230 067-1 230 069-7 230 073-9 230 075-4 230 079-6

230 084-6 230 087-9 230 091-1 230 092-9 230 096-0 230 100-0
230 084-6 230 087-9 230 091-1 230 092-9 230 096-0 230 100-0

230 101-8 230 103-4 230 105-9 230 107-5 230 108-3 230 109-1
230 101-8 230 103-4 230 105-9 230 107-5 230 108-3 230 109-1

Zpět na ELEKTRICKÉ LOKOMOTIVY

Copyright © 2013 - 2024 Ing. Jaroslav Dvořák.   Všechna práva vyhrazena.